onsdag 26. november 2014

Julekalender og bursdagsgave.

I Norsk Ukeblad nr. 46 i år var det oppskrift på en fin julekalender med strikkede votter.
Jeg fikk lyst til å prøve meg på den. Ikke nødvendigvis strikke 24, men prøve for å se om jeg får det til. Det å strikke selve votten var ikke noe problem. Helt enkel og grei strikk uten tommel eller noe som kan by på problemer. Men... Vottene skal i utgangspunktet merkes med tall brodert med maskesting. For det ene, så er det ikke så lett å få brodert noe som helst på en så liten vott. Og for det andre (og det er egentlig det viktigste) - jeg får aldri til maskesting fint... Så hvis jeg noen gang skal lage en sånn kalender, så må jeg finne på noe annet lurt.


Da må jeg enten finne en annen måte å merke hver enkelt votten på, eller så må jeg satse på et oppheng som allerede er nummerert. For eksempel sånn som dette:

(Bildet er lånt fra Nille sine nettsider)

Eller som dette:

(Bildet er lånt fra Kid sine nettsider)

Får se hva jeg finner på. Greit å prøve litt forskjellig også. Så vil tiden vise om jeg noen gang lager en hel kalender.

I dag har jeg i hvertfall begynt på et nytt prosjekt. Jeg strikker en bursdagsgave. Kan ikke si noe mer om hvem mottakeren er, i tilfelle vedkommende leser bloggen min og skjønner det ;)


Jeg har valgt en mørkere gråfarge enn det som står i oppskriften. Syns mønsteret kommer tydeligere fram da. Har for såvidt valgt et annet garn enn oppskriften sier også. Det skal egentlig være Karisma fra Drops. Jeg har valgt Smart i stedet. Smart har samme strikkefasthet, og dessuten liker jeg bedre å strikke med det. Så da ble valget lett :)

Ingen kommentarer: