mandag 3. august 2015

Jeg har laget en fluesopp!

Jeg har laget en fluesopp! Nei, jeg har ikke det, da. Men en nålepute i en kopp, det har jeg laget :)
Syns den ble litt fluesoppaktig etter som stoffet er rødt med hvite hjerter på.


Noen ganger ser jeg ting jeg får lyst til å lage f.eks. i en blogg. Og det er ikke alltid det er noe strikket. Husker ikke hvor jeg så denne typen nålepute første gangen, men jeg har lenge hatt lyst til å prøve å lage en sånn.

Stoffet er en sånn ferdig oppdelt bit du får kjøpt. Min er 50 x 70 cm og kostet 20 kroner, tror jeg det var. Koppen kjøpte jeg til den svimlende sum av 10 kroner på en gjenbruksbutikk. En tube med Karlsonslim koster heller ikke så mange kronene, og resten jeg trengte hadde jeg fra før. Som du skjønner, så ble dette et skikkelig kostbart prosjekt ;)


Jeg fulgte framgangsmåten jeg fant i Pludrehanne sin blogg.
Startet med å klippe ut en sirkel av stoffet. Tegnet rundt en middagstallerken etter som sirkelen skal være adskillig større enn koppens omkrets. Så tråklet jeg rundt hele kanten av sirkelen, og prøvde meg fram med hvor mye fyllvatt som måtte til. Når jeg fant en passelig mengde, snurpet jeg sammen og knøt igjen. Deretter trykket jeg puten litt nedi koppen sånn at den holdt seg der. Til slutt tok jeg litt lim mellom puten og koppen flere plasser rundt og satte det hele til tørk.

Syns det var veldig snedig med Karlsonslim. Ikke at det er så mye bedre enn andre limsorter, men tuben har en lang, tynn spiss. Det er veldig praktisk, for da kommer du til et stykke nedi koppen uten at det blir masse synlig limsøl helt oppe ved kanten.


Denne tror jeg skal bli en gave :)

3 kommentarer:

Huldr sa...

Ja, den minner faktisk litt om fluesopp! Jeg holder også på med noe fluesoppinspirert nå, røde sokker med hvite prikker, og det er veldig gøy (bortsett fra hælen som jeg er kommet til) :)

Ruths datter sa...

Så trivelig den ble da. Fin gave å få også.
Klem

Bundingen sa...

Ei artig nålepute kan bli den perfekte gave! Det blir gjerne flere?
Lykke til!

God helg fra Ingunn