mandag 26. desember 2016

I ferdigstillingsmodus

Noen prosjekter blir liggende en stund uten å bli helt ferdige. Det mangler kanskje bare å feste en tråd eller to, eller å sy i en knapp eller noe sånt. Men blir det gjort? Nei, det kan ta sin tid... Jeg bruker å lage en liste over ting jeg har strikket i løpet av året. Alltid artig å se på den når året er over og se hvor mye jeg faktisk har strikket. Men jeg legger litt press på meg selv; jeg får ikke "lov" å skrive det på lista før alle tråder er festet osv. og prosjektet er helt ferdig. Nå når vi er helt på slutten av 2016, så vil jeg jo helst at mest mulig skal være ferdig og bli med på lista. Så da går jeg inn i ferdigstillingsmodus :)

Blant annet så har jeg strikket en hals (Hals med knappestolpe) fra denne boka.


Som navnet på halsen tilsier, så skal det være knapper. Men lenge har den ligget bare sånn, selv om jeg hadde kjøpt knapper til den for lengst...


I går kveld tok jeg meg på tak og fikk sydd på knappene. Har sett flere i bloggeverdenen som har strikket grått med gule detaljer, så jeg hadde egentlig lyst på gule knapper. Men fant ikke noen som passet, syns jeg. Så da ble det en annen farge, en farge jeg er biiittelitt glad i ;)

I oppskriften står det Baby Silk fra Du Store Alpakka. Jeg valgte å strikke den med Dale babyull. Babyulla er litt tynnere enn Baby Silk, så jeg la opp 4 masker ekstra for å få størrelsen til å stemme.
Oppskriften angir et forbruk på 150 g garn til damestørrelsen. Jeg brukte 75 g babyull. Skjønner ikke den helt, men greit nok. Jeg hadde jo kjøpt tre nøster, så da har jeg garn til en hals til. Snedig!


I går kveld ble jeg ferdig med et annet strikkeprosjekt også, nemlig pannebånd til min kjære. Han er ikke så glad i å gå med lue, men et pannebånd hadde han lyst på. Vi fant ut at fletter ble kanskje litt feminint, så da droppet jeg det. Men jeg kunne jo ta utgangspunkt i oppskriften til Anita Gjølga/Gurimalla likevel. Så da la jeg opp like mange masker som i oppskriften (med Nepal fra Drops), men droppet fletting og strikket bare perlestrikk i stedet. Og voila! En fornøyd mann med nystrikket, godt og varmt pannebånd!

1 kommentar:

Bundingen sa...

Jeg er helt enig med deg. Det er ikke ferdig før trådene er festa, plagget er vaska og ev pressa. Det bør i alle fall være presentabelt, og så er det kjempefint at noen stiller som modell. Hurra for mannen din. Stilig!
Jeg ble ferdig med ei lue i kveld, og nå er den vaska og ligger til tørk, og ergo kommer den med på lista over strikkeåret 2016.
Men vi rekker vel litt til? Det blir enten et par votter eller sokker som blir neste prosjekt her.

Fortsatt god romjul fra Ingunn