fredag 10. november 2017

Ny lue til meg!

Neimen ikke ofte jeg strikker noe til meg selv, men denne gangen ble det lue til meg!
Jeg har strikket luen Raituli. Oppskriften finner du gratis på Ravelry. Jeg har gått en stund og tenkt på å strikke meg ei litt tynnere lue, sånn som denne. For det er noen dager sånn på senhøsten/tidligvinteren hvor det trengs lue, men samtidig så skal det ikke så mye til før det blir for varmt på hodet. Da passer denne som er strikket i babyull ypperlig.

At jeg valgte to lillafarger kom neppe som noe stort sjokk :) Underveis ble jeg så usikker på om det kom til å holde med ett nøste av hver farge sånn som det stod i oppskriften. For sikkerhets skyld gikk jeg innom garnbutikken i går og fikk tak i et nøste til med mørkelilla. Men... Jeg skal ikke påstå at jeg er god på å beregne avstand eller mengde eller, ja. Du skjønner tegninga. Det gikk med 31 av 50 g. Ja, ja. Jeg finner alltids noe å bruke det nøstet jeg kjøpte i går på også.


Vrangborden er strikket med en vridd rett og en vrang. Akkurat den varianten har jeg ikke prøvd før, så det tok litt lenger tid enn en vanlig en rett og en vrang ville gjort. Men det ble fint, da. På bildet nedenfor ser du hvordan lua ser ut i toppen.


Fakta om lua:
Oppskrift: Raituli, som du kan laste ned gratis her
Garnmengde: 31 g farge 8515 (amethyst lilla) og 17 g farge 8514 (grå lavendel) babyull fra Dale (Jeg strikket den midterste størrelsen)
Pinner: nr. 2,5 på vrangborden og nr. 3 på resten

2 kommentarer:

Barwitzki sa...

Ser ut koselig og varm.
I natten kommer første frost her... kanskje første snøflak...
advent nærmer seg :-))
Søndagshilsen fra Viola
Kos deg... jeg kos meg med strikke :-))

Anonym sa...

Så fin lue, den såg god ut nå før det blir skikkelig kaldt. Ingenting er som det ein strikkar sjølv.
Ingrid // vaniljehjarte.com