fredag 9. februar 2018

Gul som sola!

Når man ser på bakeprogrammer på TV, så blir ofte det å lage makroner framstilt som ganske vanskelig. I hvert fall er det det inntrykket jeg sitter igjen med. Men jeg fikk lyst til å prøve likevel. For etter å ha sjekket ut noen oppskrifter, syns jeg det så forholdsvis overkommelig ut. Klart, det er jo ikke bare å smelle sammen ingrediensene og håpe på det beste. Det krever litt mer enn som så, så noen fallgruber fins det. Men jammen fikk jeg til det, gitt! På første forsøk!


Jeg gikk på Kitch`n for å kjøpe meg en sånn makronmatte. Veldig snedig å ha oppmerkede rundinger å sprøyte ut på. Dessuten er den av silikon, så da er det mindre sjanse for at bakverket setter seg fast.


Da jeg var der, kunne man kjøpe matten som en del av et sett. Da fikk jeg med denne, en såkalt DecoMax Pen, og seks sprøytetipper. Det er kort forklart en slags sprøytepose i silikon, med lokk. Så er det bare å holde den på kant og sprøyte ut. På grensa til genialt, vettu! :) Ikke minst fordi den er mye mer solid enn vanlige sprøyteposer, og fordi den kan vaskes og brukes flere ganger. 


Makroner består bl.a. av marengs. Jeg ville prøve ut en konditorfarge jeg også kjøpte på Kitch`n for ikke så lenge siden, nemlig Cacas sin icing color. Det er farge i geleform, noe som er snedig fordi f.eks. marengs da ikke blir tynnet ut av fargen. Dessuten er disse fargene mye kraftigere enn vanlig konditorfarge.


Og jammen ble marengsen gul, ja!


Her har jeg sprøytet ut den ferdige marengsrøra på bakematta. Lyset gjør at fargen lyver litt på bildet, men.


De ferdigstekte makronene ble litt mer gyldent gule, men fortsatt ordentlig gule :)


Jeg brukte denne oppskriften fra Tine. Dette frister til gjentakelse!

4 kommentarer:

Guri sa...

Takk for tipset! Sånt sett skal jeg kjøpe meg også! Jeg lager marengs innimellom, og gelefargen har jeg brukt i mange år. Som du sier, så er den genial fordi den ikke tynner ut røra.
Dine ser veldig gode ut! Forberedelse til påska, kanskje?

God helg til deg!

Bodil sa...

Dei ser jo heilt proffe ut :) Og så smart med eit slikt sett. Eg har aldri laga slike, men det såg kjekt ut. God helg.

Barwitzki sa...

Nam, nam... så veldig gode makronene. Jeg prøvde en gang også, men jeg har hatt ikke former... super, jeg tenker, jeg kan kjøpe form her :-)))
Takk for inspirasjon. Dine makroner ser ut så fantastisk :-)))
God helg. Hilsen fra Viola

Berit sa...

Så fine og de så kjempegode ut!
Jeg kjøpte meg matte for lenge siden, men har ikke kommet lenger.
Må nok kjøpe meg en slik sprøyt og endelig sette i gang :)