søndag 9. desember 2018

Julestrømpe og annen strikk

Litt over tre uker siden jeg blogget nå... Det skyldes nok delvis at dataen min er inne til reparasjon for andre gang på de ukene. Pluss at dagene flyr. Det skyldes i hvert fall ikke at jeg ikke strikker. For det har jeg ikke sluttet med!

Siden sist har jeg blitt ferdig med bl.a. en julestrømpe. Det har gått en del i rødt og hvitt på strikkepinnene i det siste. Ikke så rart i grunn, sånn med tanke på at det nærmer seg jul. Dette er i hvert fall julestrømpen Gledelig julestrømpe. Litt tilpasninger har jeg gjort. Blant annet så skjønte jeg ikke helt hvordan hælen skulle strikkes etter oppskriften, så da strikket jeg heller hælen sånn som jeg alltid gjør. Dermed måtte jeg tilpasse litt på selve foten også. Men det ble da slettes ikke verst, om jeg skal si det selv.


Oppskrift: Gledelig julestrømpe fra Lille rille design (du finner den på Ravelry her)
Garnmengde: Ca. 100 g Nepal farge 3608 dyp rød og ca. 75 g Nepal farge 1101 hvit
Pinner: nr. 4



Og så har jeg strikket en liten langnisselue. Denne ble en gave til en liten knert lenger sør i landet.
Jeg syns egentlig det er et slit å strikke vrangbord med 1 vridd rett og 1 vrang. Det tar sånn tid! Men det blir fint, da :)


Oppskrift: Firkornlanglue av Senjaknits 
Garnmengde: 50 g rød sisu og 25 g hvit babyull fra Europris
Størrelse: 6-18 mnd.
Pinner: Nr. 2,5 til vrangborden og nr. 3 til resten



Og så, over til det ferdige prosjektet som er litt "kjedeligere" på farge. Jeg har strikket et helt enkelt, rillestrikket trekantskjerf. Sånn som dette f.eks. Det har blitt en del sånne etter hvert, men jeg hadde ikke prøvd denne fargevarianten av Fabel før. Syns det ble fint, jeg. Og så syns jeg det er bra at det er noen mørkere flekker på det lyse og motsatt. Da går stripene litt mer over i hverandre, liksom. Ser forresten på Garnstudio sine nettsider nå at fargen utgår. Da var det på tide å få prøvd den, da :)


Oppskrift: Helt enkelt trekantskjerf. Starter med tre masker, øker i en side til halve garnet er brukt og
                   feller så på samme side som økningene til man har tre masker igjen.
Garnmengde: 100 g Fabel i fargen long print 915 tømmer 
Størrelse: Ca. 35 cm på det bredeste og ca. 130 cm langt
Pinner: Nr. 4


Nå holder jeg på med et par votter som skal toves. Strikker dem i Finull. Det er et garn jeg ikke har prøvd meg på, så det blir spennende. Toving er nervepirrende greier. Kan jo hende de kommer ut av maskina som mildt sagt stødige barnevotter ;) Vi får håpe på det beste!

Ingen kommentarer: