søndag 18. august 2019

Sokker i fleng

Denne sommeren har det gått mye i sokkestrikking. Pinnene går ganske jevnt og trutt her i heimen. Det vil si, bortsett fra siste uka i juli i år. For da stod temperaturen og stanget på over 30 flere dager på rad. Det syns jeg er aaaltfor varmt og det føles rett og slett fysisk ubehagelig. Da ble det ikke strikket mange omgangene på noe som helst.

Men sånn totalt sett, så begynner det å monne på julegavestrikkingen her. Seks av Sterk-nøstene har blitt til snurrestrømper.


Begrenset hvor mange spennende måter det fins å fotografere sånne på, men here you go.
Disse er altså strikket i Sterk fra Du Store Alpakka, i fargene 824 (brun melert), 887 (blågrønn melert) og 843 (gulgrønn).




Et par helt enkle, grå herrelugger har jeg også strikket. Disse er strikket i Smart og er i str. 42. Forhåpentligvis... Mottakeren har ikke fått dem og prøvd dem på ennå. Men mener jeg traff på bra med størrelsen.


Og så har jeg omsider fått gjort noe jeg har tenkt på en stund. Jeg har strikket snøballsokker. Dette ble visst julesnøballer :)

I oppskriften står det at man skal strikke hæl over maskene på pinne 1 og 4. Jeg tenkte at det kunne da ikke ha så mye å si hvilke pinner man strikker hæl over, og strikket derfor hæl over pinne 1 og 2, som jeg pleier. Vel, om man har ensfarget legg på sokkene, så spiller det ingen rolle. Men, når man har mønster, og det dermed vises hvor omgangen starter. Eh, ja. Da fikk jeg den overgangen på den ene siden av leggen. Og dermed måtte jeg også tenke litt for å få overgangen på den andre siden av leggen på neste sokk. Så nå har jeg to sokker som må være på "riktig fot". Ja, ja. Man lærer så lenge man strikker! Jeg skal uansett ha dette paret selv.


En annen endring jeg gjorde var at jeg strikket snøballmønsteret to ganger. Det skal egentlig være bare to rekker med snøballer. Jeg syns leggen ble i korteste laget da, så dermed ble det fire på mine. Var litt spent på om det ville holde med to nøster med bunnfargen da når jeg strikket dem litt lenger, men det gikk heldigvis helt fint. Disse var morsomme å strikke, så ser ikke bort fra at det blir flere par.

Oppskrift: Snøballsokker (fra boka Småstrikk med #bystrikk av Ingunn Myklebust)

Garnmengde: I underkant av to nøster bunnfarge (Sterk, farge 819 mørk rød) 
                         og ca. 15 g mønsterfarge (Sterk, farge 851 hvit)

Størrelse: Tilpasset mine føtter, så ca. str. 37

Pinner: Nr. 3,5




Nå skal jeg fortsette på enda et par med snurrestrømper, denne gang i mørk grå. Ønsker deg en fin søndag!

3 kommentarer:

Barwitzki sa...

Super. Jeg elsker selvstrikket sokker :-)))
Vakre farger har du brukt. Og snøballsokker med rød er så fint...
best du har laget med fire mønstre... ha riktig god nye uke.
Hilsen fra Viola

Bodil sa...

Her var det mange flotte sokkar :) Og så heldige dei som får heimestrikka julegåver.

Bundingen sa...

Sokker er populære presanger. Bror min sier at han gjerne kan få sokker hver jul, og for den som bruker sokker slites de jo. Sterk er et mykt og fint sokkegarn som egner seg kjempegodt til julegave-produksjon.

Strikkehilsen fra Ingunn