mandag 13. september 2021

Think pink!

 For å si det som Den rosa panteren :)


Ofte når jeg kjøper garn, så havner jeg borti lilla og ulike nyanser der omkring.

Denne gangen, derimot, er det pussig mye rosa som har blitt ferdig og som jeg vil vise fram. Jo da, noe av det er røsslyng-farget. Det er på grensa til lilla, men likevel ikke helt.

Kan jo begynne med det som er røsslyng-farget, da. For jeg har strikket en Engblomst-kjole og en Engblomst-lue. Kjolen er i str. 9-12 mnd. og lua i str. 0-3 mnd.


Lua strikket jeg mest for å sjekke om det faktisk holdt med bare ett nøste. Og det gjorde det :)


Oppskrift: Oppskriften kan du laste ned gratis her.
Garnmengde: I underkant av 200 g til kjolen og i underkant av 50 g til lua, Lille lerke, 
                         farge 8130 (røsslyng)
Størrelse: Kjolen er str. 9-12 mnd. og lua er str. 0-3 mnd.
Pinner: Kjolen er strikket på pinner nr. 2 og 2,5.
Det skulle egentlig brukes de to pinnestr. på lua også, altså nr. 2 på kanten nede. Men jeg har ikke en kort nok rundpinne som er så tynn som nr. 2. Dermed ble det nr. 2,5 på hele lua. Tror kanskje det gikk bra med kanten likevel. 


Kjolen er allerede gitt bort til en liten frøken som kom til verden for ca. en måned siden. Sammen med kjolen fikk hun en lillesøsters romper. Den er også rosa. Men det fins mange varianter av rosa. Vet ikke hvor mange sånne jeg har strikket nå, men det begynner å bli noen :)



Oppskrift: Lillesøsters romper fra PetiteKnit
Garnmengde: 50 g PetiteKnit Sunday, farge 4313 (frozen yoghurt)
Størrelse: 2-4 mnd.
Pinner: Nr. 3



Det siste prosjektet jeg vil vise fram er også en PetiteKnit-oppskrift. Nærmere bestemt en Ankers kjole.
Måtte ta bilde ute på trappa for å få fram riktig farge :)


Min erfaring er at PetiteKnit sine oppskrifter er greie å følge. Men på denne kjolen, som strikkes ovenfra og ned, så skal man strikke fram og tilbake først, for så å gå over til å strikke rundt. Jeg knota bra før jeg knekket koden for å få til mønsteret, gitt. Jeg skal ikke si at det er oppskriften sin feil. "Problemet" sitter nok minst like mye hos strikkeren i dette tilfellet. Ikke syns jeg at jeg fikk det til like fint når jeg strikket fram og tilbake som når jeg gikk over til å strikke rundt heller... Var rett og slett temmelig usikker en stund på om jeg i det hele tatt skulle strikke ferdig kjolen. Syns liksom det så så mye finere ut på alle bilder jeg fant av denne kjolen. 


Men det ble nå til at jeg strikket den ferdig.
Her er et bilde tatt av kjolen liggende på kjøkkenbenken. Da får du et mer riktig inntrykk av fasongen.


Bak har jeg laget en hempe og sydd på en søt liten knapp. Litt usikker på om jeg eventuelt skal erstatte hempen og knappen med påsydde hekter. Vi får se.



Oppskrift: Ankers kjole fra PetiteKnit
Garnmengde: I underkant av 200 g Sandnes Sunday, farge 3511 (pudderrosa)
Størrelse: 2-3 år
Pinner: Nr. 2,5 og 3


Et rosa innlegg fra meg der, altså. Think pink! Eller tenk røsslyng, frozen yoghurt og pudderrosa :)


4 kommentarer:

Bundingen sa...

Nydelige rosa-klær!Fargen på kjolen og lua er kjempefin! Ankers kjole fikk du dreisen på synes jeg. Skam få den som gir seg! Da er det veldig kjekt å strikke romperen som du har god erfaring med fra før .Heldige er de som har deg i vennekretsen!

Klem

Barwitzki sa...

Det var stort! Super du har strikket. Jeg liker veldig de søte kjoler.
Og lua er så nydelig :-))
Mange hilser til deg.
Ha en fin fin høst.

Bodil sa...

Så mange fine plagg du har strikka :)

LivM sa...

Her var det mye fint. Nydelig kjole du har strikket. Godt med mange små arbeider da går man ikke lei.