søndag 19. desember 2021

Blå strikk og førjulsmartna

Tida går og livet skjer, men strikkepinnene ligger ikke stille :)

Siden sist har det gått en del i blått her. Vet ikke helt hvorfor, men det har nå bare blitt sånn.
Jeg har blant annet strikket ishavsvotter etter oppskrift fra boka Småstrikk med #Bystrikk.


Og av en eller annen snodig grunn, så tok jeg bilde av håndflaten på begge to. Hm... Jeg låner et bilde fra Bystrikk sånn at du får se mønsteret som er på oversiden av vottene.


Da jeg kjøpte garnet og skulle strikke vottene, så hadde jeg visst ikke lest hele oppskriften så nøye. For jeg oppdaget raskt da jeg skulle begynne at de skal jo toves lett til slutt. Og toving kan jo slå begge veier, for å si det sånn. I hvert fall når man strikker med et garn man aldri har tovet med før. Ikke det at disse vottene er så tidkrevende å strikke, men det er nå uansett litt ergerlig om ting ikke blir som man hadde tenkt. Hvis vottene kommer ut av maskina som steinharde barnevotter, liksom... Men jammen gikk det bra! Og vottene er akkurat passelig lange og suuuupermyke! Lurer på om jeg kanskje skal strikke noen sånne par til julegaver neste år.





Mine votter er strikket i Alpakka Tweed, farge 133 indigo.
Det gikk med like i underkant av to nøster på pinner nr. 6.


Ellers så fikk jeg lyst til å prøve meg på barnehagevotter. Oppskriften finner du gratis her. Også her ble det blått :) Jeg har strikket flere par og jeg brukte Sandnes merinoull på dem alle. Man kan bruke alle slags garn som har ca. 100 m på 50 g. Men jeg tenkte det var greit med litt myk ull mot små hender jeg, da.

Da vi var på ferie i år, så var vi på et hotell som har Husfliden som nærmeste nabo. Skumle greier for en strikkedame ;) Der kjøpte jeg blant annet dette heftet og noen nøster med Sandnes Sunday.


Og av det har jeg blant annet strikket en Mio bleiebukse. Litt usikker var jeg, for den skal strikkes høyere bak ved hjelp av German Short Rows. Jeg har strikket babybukser høyere bak tidligere, men da har jeg strikket vendinger ved å bare snu for så å "jukse" det til med nål og tråd etterpå. Fristelsen til å ta den varianten var der nå også, men jeg bestemte meg for å prøve GSR. Og ved hjelp av en god instruksjonsvideo fra #Bystrikk på YouTube, så klarte jeg det! Altså, det vises nok at det er første gang, men det ble ikke så verst. Snora strikket jeg i litt tykkere garn, nemlig Sandnes tynn merinoull. Jeg syns ikke jeg får til å strikke snor fint med så tynt garn som Sunday. Og i og med at begge garnsortene er fra Sandnes, så har de samme blåfarge. Snedig! :)

Denne er strikket i størrelse 1 år. Og det gikk med i underkant av 100 g Sandnes Sunday i fargen 6063 (inkblå) + noen få gram Sandnes tynn merinoull i samme farge.

Og så, mer blått! For jeg har strikket en Marius-genser. Bunnfargen er Dale babyull i en utgått farge, mørk marineblå. Rødfargen på halsen er også litt mørkere enn den ofte er med tradisjonelt fargevalg for Marius. Om det hvite og røde er Sisu eller babyull, det husker jeg faktisk ikke. Ikke har jeg notert det noe sted heller. Gikk visst litt fort i svingene underveis her. Den måtte jo bli ferdig til jul ;) Det er i hvert fall en helt ordinær Marius-genser med rundfelling i str. M.


 Siste helga i november hadde jeg og mamma stand på førjulsmartnaen i Levanger.
Vi har vært med på husflidsmesse tidligere. Der har salget vært litt så som så for min del. Men på førjulsmartnaen var det mer variasjon i hva folk hadde å selge. Lettere å få solgt en del når man ikke må på en måte konkurrere med ørten andre som selger omtrent akkurat det samme som deg.


Og salget gikk skikkelig bra! Så jeg er godt fornøyd!
Her er bilde av mitt bord. Jeg hadde med tovavotter, tovede julehjerter, nisser, pulsvarmere, pannebånd, kopptuer og tøfler, sokker og votter til både store og små.



Ja, og flere små kjoler og gensere.


I løpet av de siste ukene har jeg blant annet strikket to sånne smånisser. Eller, så små er de kanskje ikke. Opp til toppen av lua er det 24 cm. Oppskriften er laget av ei dame på Levanger, og jeg kjøpte garnpakke med oppskrift på Husfliden der for vel ett år siden, tror jeg det var. I pakken var det ett nøste Fritidsgarn i hver av fargene lys grå, rød og hudfarget. Det var nok til to nisser, så da fant jeg ut at det var likså greit å lage to, i stedet for å ha restegarn liggende. Egentlig skal de ha pålimt skjegg, men jeg landet på at jeg syns de ble vel så fine uten. Men det er smak og behag!


Jeg har mange strikke- og pusleplaner for tida framover. Og forhåpentligvis får jeg blogget igjen før det har gått to måneder... Den som lever får se :)

1 kommentar:

Bundingen sa...

Så hyggelig at det ble godt salg på martnan! Det gir inspirasjon når noen velger å kjøpe det vi lager. Jeg har vært med på to julemarkeder i år, og jeg er fornøyd med salget. Det tikka inn flere bestillinger etterpå også, så da ble det litt travelt da jeg solgte unna det som var tenkt til julegaver. Men alt for kunden.

Riktig god jul fra Ingunn