onsdag 25. januar 2023

Garn, konfekt og Fimo-leire

Før jul strikket jeg flere sånne hjerter, og noen av dem ble til en førjulsgave.
De aller fleste strikket jeg i Finull, sånn som det står i oppskriften.


Og så strikket jeg ett hvor jeg la sammen en tråd Sunday og en tråd Tynn silk mohair, begge i farge 4672 bjørnebærsaft.


Det går ikke mange gram garn til hvert hjerte, så dette er en veldig grei måte å få brukt opp rester på.
Oppskriften fant jeg i Rauma sitt hefte nr. 423 Jul i Finull.


Og så har jeg prøvd meg på å strikke trekk til julekuler. Oppskriften fant jeg i heftet Julestrikk som var med Allers ikke så lenge før jul. Der står det oppgitt et garn som heter Phil Diamant og pinner nr. 3. Det oppgitte garnet har en løpelengde på ca. 280 meter. Fullt så tynt garn har ikke jeg, men jeg prøvde meg med Arwetta på pinner nr. 2,5 og det ble full klaff :)


Nå har jeg kjøpt flere julekuler på nyttårssalg. Kanskje det blir masseproduksjon til neste jul? :)


Som jeg skrev om tidligere i bloggen, så lagde jeg After Eight-trøfler før jul. Førjulstida er jo stappfull av inspirasjon og nye ting å prøve både på nett, i blader osv. osv. Jeg ble fristet av Bakeprosjektet denne gangen. For hun hadde lagd troika i konfektformer. Jeg var mildt sagt spent da jeg skulle prøve meg, for det er en del som skal klaffe for at det skal bli fine lag bl.a. Og med sånne små konfektformer, så er det jo ikke akkurat store mengden av hvert som skal i. Men jeg fant ut at jeg bare måtte prøve. Og jammen ble det suksess!


Nederst er det en liten bit marsipan, men den vises ikke når du ser konfekten fra siden.
Marsipan, nougat, bringebærgelé og sjokolade. Nammenam!


En side jeg titt og ofte er innom for inspirasjon og ideer er pinterest.no. Mener å huske at det var der jeg fant dette nisse-bildet.


Det er noe med desember. Det er så mye jeg vil rekke, så mye jeg vil både lage og gjøre. Men toppetasjen jobber ikke akkurat mindre i førjulstida... Så da strekker veldig ofte ikke kreftene til til alt jeg vil. Og jeg blir like lei meg for det hvert år. Og hvert år tenker jeg at det går jo veldig godt an å både lage og strikke juleting ellers på året også. Men blir det gjort? Nja... Men jeg prøver i hvert fall nå i starten av 2023. Dermed ble årets første pusleri å "herme" etter dette bildet.


Av to pakker julerød, litt hvit og litt hudfarget Fimo-leire fikk jeg til fire små nisser.


Syns de ble søte, jeg! Og nå har jeg kjøpt mer av den julerøde leiren, for å få brukt opp mest mulig av de åpnede pakkene med hvit og hudfarget. Så da blir det flere små sjarmører :)

Jeg strikker og lager egentlig en del for tida, så det er ikke umulig at det kommer et nytt blogginnlegg om ikke så lenge. Inntil da - ha det så fint du får til!

 

2 kommentarer:

Barwitzki sa...

Alle de beste ønsker for dette året til deg.
hjertene dine er vakre
Og jeg liker sjokoladene... Jeg synes de er deilige...
Mange hilsener til deg fra Viola

Bundingen sa...

Så flink du er! Synes du er en mester til å prøve nye ting. Jeg har så lett for å lage ting jeg har gjort mange ganger før. Dersom jeg kunne spise de konfektbitene skulle jeg jammen prøvd. Men egner seg heller dårlig med min diabetes. Men strikking gir ikke blodsukkerstigning. Hurra! Koselig med slike småting som går fort å lage av restegarn. Men enig med deg. Tida går altfor fort før jul.

Ønsker deg et fint håndarbeidsår!

Klem Ingunn