søndag 16. april 2023

... og jula varer helt til påske!

Den gjør jo ikke det, men det ble i hvert fall veldig nært påske før jeg fikk laget disse nissene.
Jeg hadde leiren liggende og den måtte brukes før den tørket. Men så er det jo så mye som frister å lage, så da tok det sin tid.


 Jeg finner stadig bilder og annen inspirasjon til ting å lage. Sånn var det også med de to "lysestakene" jeg skal vise deg nå. Først inspirasjonsbildet og så det jeg har laget:

 






Som du ser på inspirasjonsbildet med steinene, så er øynene malt på. Jeg vet med meg selv at jeg hadde aldri i verden blitt fornøyd om jeg hadde prøvd meg på det. Så da ble det pålimte øyne med bevegelige "pupiller". Steinene er litt lave, så de forsvinner litt bak telyset. Men med telys i blank kopp, så hjelper det på.


Men det har ikke vært bare leire og stein jeg har puslet med. Det har, pussig nok, blitt en del strikking også :)  Jeg har blant annet strikket flere par av Pappas favorittvotter (str. 6-9 mnd.). Disse skal etter hvert toves. Da blir de som vottene i dette innlegget. Vurderer å være med på førjulsmartna i slutten av november, og da er det veldig greit å ha litt varer som er aktuelle for vinterdager. Har kjøpt garn til flere par med tovede votter i voksenstørrelser også.


Og så har jeg visst fått litt dilla på å strikke vaskevotter, av alle ting :) Testet ut PetiteKnit sin "A friendly facecloth", og den var jo glimrende til å få unna noe av bomullsgarnet jeg hadde i lageret. I oppskriften er det brodert på øyne, nese og munn, men det droppet jeg. Igjen fordi jeg vet at jeg ikke hadde blitt fornøyd. Litt selvkritisk, sa du? Neeeei, da...


I utgangspunktet skal den felles av pinnen og sys sammen i bunnen med maskesting. Jeg valgte å heller felle av fra vrangen med teknikken three-needle bind-off. Og det syns jeg ble skikkelig fint, om jeg skal si det selv :)


Men hva skal jeg gjøre med disse vaskeklutene? Tror jeg nærmer meg 10 stykker nå... Jo, da, jeg kan selvfølgelig bruke dem på badet selv. Men jeg fikk en idé. Kanskje det går an å ta en cellofanpose, legge nedi en sånn vaskeklut, et par strikkede babysokker og f.eks. en strikket smokkesnor. Selge det som baby-pakker, på en måte. Gi meg gjerne en tilbakemelding om du tror det er en god idé eller ikke!

Helt til slutt litt påskepynt jeg har laget siden sist.
Disse to søtnosene er laget med vannperler. Man legger dem på et brett, sprayer på vann og lar det tørke. Og vips, så er de ferdige! Veldig snedig og artig å prøve! Disse og flere figurer var deler av et kit som egentlig er for barn, men skitt au. Voksne kan lage dem likevel, sant?



Denne påskekaninen er en del av KlompeLompes påskepynt-oppskrift.
Jeg valgte å strikke den med rester av Arwetta og mohair-garn fra Nille. Og ja, ørene skal være ulike ;)


Og så et påskeegg strikket etter oppskriften til Little Cotton Rabbits knitted Easter egg decoration (du får kjøpt den på Ravelry). Dette er strikket i gul Mandarin Naturell og inni er det et isoporegg fra Panduro. Selve strikkingen er ikke vanskelig i det hele tatt, men det er litt kinkig når du har lagt inn egget og skal strikke toppen (og dermed strikke inn egget). Men med litt korte strømpepinner og litt fikling så gikk det greit.


Har en ting til jeg har lyst til å vise fram, men det får bli i neste blogginnlegg. Dette tenker jeg ble nok på en gang. Ha det godt så lenge!

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Ja, her var det litt av hvert. Du er så flink til å finne ideer på nettet og sette dem ut i livet. Jeg synes det er en god ide å lage babyposer for salg. Veldig lurt å strikke ferdig det som du ønsker å selge i god tid. Lykke til i fortsettelsen!

Klem Ingunn

Barwitzki sa...

Mange forskjellige vakre ting du har laget... det er virkelig så gøy å lage noe vakkert... Jeg elsker kyllingen på det tredje bildet ved siden av stearinlyset ditt. Og hanskene er ypperlige, de beste som finnes når de toves... Jeg har de også og må strikke noen igjen.
Vaskeklutene er flotte ... godt utført ... som er påskedecorations.
Ha det gøy med craft. Mange hilsener til deg fra Viola.