torsdag 23. mars 2017

Line Kristine prøver nye ting.

Kan man lage noe spennende av egg, sukker og hockeypulver, da?

Fridas Bakblogg fant jeg noe jeg fikk lyst til å prøve å lage, nemlig saltlakrismarengs. For meg som aldri har prøvd å lage marengs, så så det litt innviklet ut med vannbad og allting. Så da brukte jeg en annen oppskrift på selve marengsen. Den fant jeg hos Trines matblogg.


Frida brukte knuste Tyrkisk pepper-drops i sin oppskrift. Jeg syns å knuse drops er ganske arbeidsomt og medfører en del rot, særlig sånne med pulver inni. Så derfor kjøpte jeg heller hockeypulver. Frida bruker fire eggehviter og 80 g Tyrkisk pepper. Oppskriften jeg fulgte brukte bare to eggehviter. Jeg tok derfor oppi tre bokser med hockeypulver, det vil si 36 g.

Jeg hadde som sagt aldri laget marengs før, ikke engang delt eggeplommen fra eggehviten. Men det var enklere enn jeg så for meg. Ikke visste jeg helt hvordan passelig pisket marengs ser ut heller, for så vidt. Men jammen gikk det bra det også. Hockeypulveret blandet jeg inn veldig forsiktig etter jeg var ferdig med å piske.

Her ser du bilde av noe av baksten. I den grad man kan kalle det bakst. Det skal jo bare tørkes, ikke stekes. Men samma det, godt ble det :)


Note to self: Jeg lot dem tørke på 100 grader i 90 minutter.

2 kommentarer:

Bodil sa...

Mmm, det såg godt ut. Kanskje eg prøver det. Takk for tips og god helg.

Bundingen sa...

Perfekte marengs etter det jeg kan se! God lørdagskos dette, tipper jeg.

God helg fra Ingunn