søndag 19. januar 2020

Byssanlull og Marius

For noen måneder siden fikk jeg vite at en av kollegene mine skal bli far for første gang i januar. Det tok ikke lang tid før jeg kjøpte garn til teppe. For gave må det jo strikkes! Etter som jeg ikke visste noe om kjønn, så valgte jeg en nøytral farge. Sandnes garn kaller fargen hvit, men jeg vil heller kalle den offwhite. 

Da jeg kjøpte garnet hadde jeg med andre ord god tid til å strikket teppet. Men ukene gikk og jeg strikket på alt mulig annet i stedet. Til slutt var det bare vel en måned igjen, og jeg fant ut at her må noe gjøres! Så på julaften la jeg opp. Jeg har strikket to sånne tepper før, og det er et forholdsvis enkelt mønster, så det tok ikke så lang tid før jeg ble ferdig.

Gaven ble overrakt nå før helga, og den falt absolutt i smak. Det gleder en strikkedames hjerte!


Oppskrift: Byssanlull-teppet fra Klompelompe, strikk til baby, barn og voksen
Garnmengde: 6 nøster (300 g) merinoull fra Sandnes garn
Størrelse: Ca. 64 x 80 cm
Pinner: nr. 4,5 


La også opp til et helt enkelt sennepsgult trekantskjerf i Arwetta Classic på julaften. Veldig kjekt strikketøy å ha med seg i familieselskap både julaften og 1. juledag. Har ikke funnet noen god verken plass eller mulighet for fotografering av det, men syns det ble fint og utrolig mykt etter vask.

Nå på nyåret har jeg prøvd meg på noe jeg har tenkt på en god stund. Jeg strikker sokker med Marius-mønster. Var litt usikker, for jeg så for meg at mønsteret ikke kom til å bli noe fint bak på sokkene. Mønsteret går jo over 18 masker, og det går ikke opp i antallet masker på sokkene. Men nå når jeg har strikket et par, så ser jeg at det blir egentlig ikke så verst. Det blir rett og slett ikke så tydelig at det ikke går opp. Så nå har jeg kjøpt garn til flere par. Det første paret fikk lilla kant øverst.



Oppskrift: Marius-sokker fra heftet Tema 29 barn-voksen-interiør Marius (Sandnes garn)
Garnmengde: 100 g Smart (farge 1053, mørk gråmelert), ca. 20 g Smart (farge 1001, hvit) og noen få gram Karisma (farge 76, mørk lilla).
Størrelse: Damestørrelse, ca. str. 37
Pinner: nr. 3,5


Det neste paret får rød kant. Samme gråfarge her også, selv om det ikke ser sånn ut på bildet. Å, som jeg ser fram til bedre lysforhold!


Nå skal jeg fortsette å se på EM i håndball for herrer. Heia Norge!

5 kommentarer:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så nydelig teppe. En utrolig flott gave å gi. Liker godt mariussokkene. Så bra det ble ok selvom mønsteret ikke går opp. Du er flink😍

Elisabeth sa...

Fantastisk flott teppe. Det blir en fin gave :)

Bodil sa...

Nydeleg teppe, og flotte mariussokkar :)

Guri sa...

Nydelig teppe! Det er virkelig en flott barselgave. Jeg har boka stående i skapet, og dette teppet ser artig ut å strikke, så kanskje jeg en dag strikker et sånt :)
Marius-sokker er aldri feil. Jeg elsker dette tradisjonelle mønsteret, og blir aldri lei av det. Strikk i vei, jeg la ikke merke til at mønsteret ikke går opp! Og det er vel ingen som går bak deg og gransker mønsteret heller.

HA ei fin kommende uke!

Bundingen sa...

Du er jammen ikke snau som slår til med en slik flott barselgave! Kjapt strikka!
Mariussokkene er fine! Har mange par på samvittigheten. og alle er solgt eller gitt bort. Mye morsommere å strikke mønster på "vrangborden" enn 2 r og 2 vrsynes jeg.

Ønsker deg ei fin uke!

Klem