onsdag 18. oktober 2017

Varme til små tottelotter og Fimo-hjerter

Fikk visst litt dilla på sånne små babysokker. Kjekt å ha på lur i tilfelle man trenger en liten baby-gave. Og det er heller ikke noe minus at man kan strikke et par av et nøste babyull. Jeg har en del sånne enkeltnøster i garnlageret mitt, så sånne oppskrifter hvor man klarer seg med et nøste mottas med takk :)

Tenkte egentlig at disse skulle få være helt enkle og grå. Passer jo til begge kjønn, det. Men så ble grått liksom litt kjedelig, fant jeg ut. Så da tok jeg en titt i knappeboksen og fant to søte, lyserosa blomsterknapper som jeg sydde på. Dermed ble dette paret mer kjønnsbestemt likevel. Men jeg har flere nøster med babyull. Og flere knapper også, for den saks skyld.


Ellers så har jeg blant annet puslet med Fimo-leire i det siste. Nærmere bestemt Fimo-leire, kjevle, en hekladuk og en pepperkakeform.


Jeg kjevlet ut leiren, la duken oppå og kjevlet lett over den. Det trengs ikke store trykket for at det skal bli mønster, for leiren er nokså myk. Så stakk jeg ut hjerter med en pepperkakeform.


For å kunne henge opp hjertene, laget jeg et hull i dem før jeg stekte dem i stekeovnen.


Og her er et av dem ferdig. Lakkert og klart for opphenging.


Tok bare den tråden jeg hadde for hånden da jeg skulle henge dem til tørk etter lakkering, og da ble det tilfeldigvis blått. Tenker å skifte den ut med rød tråd til jul.

5 kommentarer:

Berit sa...

Flotte babysokker lurt å pynte med knapp!
Så flotte hjerter du har laget, det var lurt :)

Bodil sa...

Fine babysokkar, og så smart måte å laga fine hjarter :) Takk for tipset, og god helg.

Heidi sa...

De er så skjønne og ikke minst praktiske stay on baby booties. Flott med de blomsterknappene. Det har jeg aldri tenkt på. Har bare noen ganger heklet en liten tungekant rundt nedbretten i samme farge eller en kontrastfarge.
Nydelige fimoleire hjerter - en god idé, men jeg har gitt opp den leiren, synes den er så tung og vanskelig å kjevle ut. Har du erfaring med om det finnes forskjellige typer, og om noen er lettere å bruke enn andre?
Ha en god dag :)

Line Kristine sa...

Hei, Heidi! Takk for hyggelig kommentar her på bloggen min!
Ja, Fimo kan være ganske hard å kjevle ut. Min erfaring er at det hjelper på å "jobbe litt" med den, altså at den blir mykere av varmen fra hendene mine. Jeg valgte dessuten varianten Fimo soft. Den er litt mykere. Du kunne f.eks. prøvd den, hvis du ikke allerede har gjort det?
Ha en god dag du også! :)

Heidi sa...

Takk for svar :) Da skal Fimo soft prøves.