fredag 18. mai 2018

Kulelysestake


Jeg har laget en kulelysestake! Inspirasjon fant jeg blant annet hos Anita Jensen (anijens på Instagram) og i bloggen Slaraffenliv. Originalen er det det danske interiørdesigner-selskapet Ferm Living som står bak (se bilde under).


Kan jo være fint med designervarer, men hvorfor bruke ca. 1000 kroner på en lysestake du kan lage en kopi av selv til en mye lavere pris? Og da får du attpåtil velge farger som du vil selv. Om du ikke bare vil ha den trehvit, da. Her er en veldig enkel og grei forklaring på hvordan du lager en sånn lysestake. Kort fortalt, så er det trekuler som er tredd på en skinnsnor.


Jeg valgte å male noen av kulene jeg skulle bruke. De store som er for å sette lys i er forresten mer rødlilla enn det jeg klarte å få fram på bildet. Og strikkepinner kan brukes til så mangt. Også som "tørkesnor" for malte trekuler.

Det går an å kjøpte store kuler og både lage hull til lysholderen og lage dem flate under. Jeg kjøpte ferdigordnede kuler fra Panduro. De har til og med ferdig hull til å tre skinnsnora gjennom. Kjempesnedig!

Til min lysestake brukte jeg to kuler på 7 cm med lysholder (varenr. 101381), tre kuler på 25 mm (varenr. 335625), tre kuler på 30 mm (varenr. 335630) og tre kuler på 37 mm (varenr. 335637). Skinnsnora er svart og 2 mm tykk (varenr. 710653). Malingen er akrylmaling fra Søstrene Grene.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjempefin!
Skal lage slik som adventstake til jul.

Klem Laila H