tirsdag 20. desember 2011

Julegryta og pepperkakemuffins

På mandag satt jeg grytevakt på Mega har i Verdal. Det er en koselig og veldig givende oppgave.


(Bildet er klippet fra Frelsesarmeens nettsider)
Det er mange, også her i rike Norge, som av forskjellige grunner trenger litt ekstra hjelp før jul. Hjelp oss gjerne å hjelpe! :)

Ellers så har jeg bakt litt. Pepperkakemuffins falt virkelig i smak hos min kjære i fjor, så han hadde så lyst til at jeg skulle lage det i år også. Oppskriften finner du på Tine sine sider, men jeg legger den ut her også.

100 g smør
2,5 dl sukker
2 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts malt kardemomme
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
1,5 dl helmelk

Rør smør og sukker lett og porøst. Tilsett eggene, ett av gangen, rør godt mellom hvert egg. Bland melet med bakepulver og krydder. Rør melblandingen i smørkremen vekselvis med melken.

Fyll muffinsformene 3/4 fulle og stek pepperkakemuffinsene i 10-12 min. på 200 grader.

NB! Pepperkakemuffinsrøren er tjukkere og "tyngre" enn vanlig muffinsrøre. Det er derfor viktig å ha stødige muffinsformer av litt tykt papir for å unngå at røren renner ut av formene.

1 kommentar:

Felisi sa...

Pepperkakemuffins, det har jeg ikke hørt om før, men de ser fristende ut når jeg leser oppskriften ;)

Ha en fortsatt fin jul!