tirsdag 6. april 2021

En hel del småstrikk, og noe større

Dette er hempen på et ovnshåndkle, sånne som jeg strikket flere av til julegaver i fjor (du kan lese om dem litt lenger ned i bloggen her). Dette er, som dem, strikket i garnet Bamboo fra Viking garn. Nærmere bestemt restegarn fra julegaveproduksjonen. Dette skal bli en overraskelsesgave til ei jeg er glad i. Da passer det jo bra med en hjerteknapp, vel?



Disse håndklærne var enkle og greie å strikke. Dessuten er det jo en kjekk gave å få. De fleste på vår julegaveliste har stort sett det de trenger. Da er en bruksgjenstand veldig fint. Så jeg fant ut at jeg skulle kjøpe inn mer garn og strikke flere, sånn at vi har til noen av årets julegaver også. Kjekt med alt som er unnagjort! Da jeg kom på butikken hadde de ikke mer igjen av Bamboo. Så da valgte jeg et annet garn med samme strikkefasthet, nemlig Vårsøg fra Mjuk. Bamboo er 50 % bomull og 50 % bambus, mens Vårsøg er 100 % økologisk bomull. Vårsøg blir dermed stødigere, om jeg kan si det sånn. Men det gjør ingenting. Begge alternativene blir fine og gode håndklær.

Denne gangen falt valget på disse fargene. Og nå er åtte håndklær ferdige, to av hver farge. Nå gjenstår bare å finne knapper som passer, men det skal vel gå greit. 



Og så har jeg strikket to halsluer. Eller balaclava, om du vil. Kjært barn har mange navn. Oppskriften er en gratisoppskrift fra Tove Fevang, og du finner den her. Denne er i mørk gammelrosa babyull fra Dale, farge nr. 8503.

Denne røde er noe garn fra lageret i babyull-tykkelse. Begge luene er i str. 2 år og det gikk med i underkant av 100 g garn til hver.


Overrasket ei jeg følger på Instagram med snurrestrømper til babyjenta hennes har jeg også gjort :)


Men jeg har ikke bare strikket strømper til baby. Nei, to par ullsokker til voksne (ca. str. 37) har det også blitt. Jeg har aldri strikket sokker på så tynne pinner som 2,5 før. Det vil si, jeg prøvde meg en gang, men syns ikke det ble noe særlig. Men med Hanne S. Tøndel sitt mønster "Heimgjort", så ble det bra :)



Oppskrift: Hanne S. Tøndel sine "Heimgjort"-sokker (du finner oppskriften på Ravelry)

Garnmengde: I underkant av 100 g Filcolana Arwetta per par (her i fargene 977 marzipan og 224 hawaiian sea)

Størrelse: Mine føtter, altså ca. str. 37

Pinner: Nr. 2,5




Innimellom får jeg lyst til å strikke noe, uten at jeg har noen klar formening om hvem som skal bli mottaker. Det er jo så mye å bli inspirert av både på nett og i strikkebutikker!

For ikke lenge siden var jeg innom en hobby-/garnbutikk. Der hang det en modell av Ankers Trøye fra PetiteKnit. Og da falt fruen for fristelsen igjen, gitt. Jeg tenkte egentlig at jeg skulle selge denne på høstens husflidsmesse (håper verden er mer i vater da så den kan arrangeres!). Men så så jeg på oppskriften at det ikke er lov å selge sånt man har strikket etter PetiteKnit sine oppskrifter. Så da blir den etter hvert en overraskelsesgave til en liten gutt. Tør ikke skrive mer i tilfelle foreldrene leser dette og finner ut av hvem det er :)

Bommet med noen få masker på strikkefastheten, men det fikk jeg fikset da den var nyvasket. Merino er jo litt tøyelig.


Oppskrift: Ankers Trøye fra PetiteKnit

Garnmengde: Ca. 180 g Merinoull fra Sandnes garn, farge 5846 blå

Størrelse: 1-2 år

Pinner: Nr. 4



Dette blogginnlegget ble et skikkelig "oppsamlingsheat". Har visst en tendens til å bli sånn blogginnleggene mine for tida. Ja, ja. Jeg har i hvert fall strikket en Lillesøsters romper. Dette er også en oppskrift fra PetiteKnit. Denne skal bli en overraskelsesgave til ei lita jente som ble født for ikke så lenge siden. Strikket den litt større enn de forrige tre jeg har strikket, så denne er i str. 9-12 mnd. Mer info om oppskrift m.m. finner dere i et tidligere blogginnlegg her. Denne er strikket i Arwetta i fargen 235 Grape Royal, og det gikk med ca. 70 g til denne størrelsen. Knappene er lyselilla, men det er ikke så lett å se på bildet.



Og så helt til slutt, et av de prosjektene jeg har på pinnene nå. For før jul en gang begynte jeg på et par nissestrekvotter, strikket Alpakka Tweed fra Du Store Alpakka. Jeg var så fornøyd og tenkte jeg hadde bare tomlene igjen. Det var helt til jeg oppdaget at jeg hadde strikket to høyrevotter... Da ble jeg så frustrert over meg selv at piffen gikk litt ut av meg når det gjaldt akkurat det prosjektet. Men nå har jeg tatt meg selv i nakken og er godt i gang med de to venstrevottene. Så da gjenstår snart "bare" fire tomler. Jeg skriver med vilje bare i hermetegn, for tomler er noe av det kjedeligste jeg vet å strikke. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det blir bare sånn. Jau... Forhåpentligvis har jeg snart to par ferdige votter å vise fram :)



 

2 kommentarer:

Bodil sa...

Her var det mange fine plagg og fint arbeid :) Smart hempe og fin knapp på håndkledet. Kos deg vidare med strikkinga :)

Bundingen sa...

Så mye fint du har strikka siden sist! Halsluene ser så gode ut, og de tynne sokkene ble så fine. Jeg har også strikka en del julegaver i det siste, og en Ankers trøye har det også blitt.

Ønsker deg ei fin uke!