mandag 24. januar 2022

3117 perler, hjemmepynta julekuler og perlearmbånd

I romjula fikk jeg omsider gjort noe jeg har hatt lyst til en stund.

Jeg hadde kjøpt inn hvite og blanke Hama-perler og så kjøpte jeg oppskriften på et lyshus digitalt.

Oppskriften består av bilder som viser hvordan du skal legge perlene på brettene.
Jeg syns for så vidt oppskriften var litt vanskelig å "lese" fordi det var litt dårlig kontrast mellom fargen som angir hvite og fargen som angir blanke perler. Men det gikk bra :)

Her har frontveggen fått avkjøle seg og er klar for stryking på denne siden.


Jeg tok visst ingen bilder underveis av sidevegger og takdeler, men her er i hvert fall noen bilder tatt mens jeg holdt på og monterte huset etter å ha perlet alle delene.


Det var en litt nervepirrende monteringsprosess. For man skal stryke delene nok til at de henger godt sammen. Men så skal man ikke stryke dem for mye, for da får man ikke til å sette sammen delene. Og så skal det jo helst ikke gå i stykker mens man monterer heller, da...


Sånn ser taket ut.


Et stykk ferdig lyshus! Riktignok uten lys ennå her, men.


Men her har jeg fått puttet en lyslenke inni og tatt bilde i selveste blåtimen.


Ble det ikke fint?


Her ser du mønsteret i taket enda bedre.


Flyttet etter hvert lyshuset til ved siden av TV`n. På dette bildet har lyset inni huset fått mer riktig farge.


Dette var et artig prosjekt. Men det tok sin tid, ja. Når man skal plassere 3117 perler, så...
Oppskriften kjøpte jeg på nettsiden hvitelinjer.no. Hun har oppskrift på mye annet fint i Hama-perler også, blant annet et pepperkakehus. Jeg har lyst til å lage det også, men det vil nok ta enda lengre tid i og med at det består av flere deler. Men, vi får se. Kanskje til neste jul?



Det ble litt julerelatert pusling i går også.
Min kjære var på badet da jeg begynte og hørte at jeg holdt på med et eller annet.
Ole Gunnar: "Hva holder du på med?"
Line Kristine: "Åpner en strut med julekuler."
Ole Gunnar: "Du vet at jula er over, sant?"


Og joda, jeg vet at jula er over. Men hva så, da? Jeg føler alltid at desember er for kort til å rekke alle kreativiteter jeg har lyst til å pusle med før jul. Så da får jeg heller prøve å spre dem litt ut over resten av året også. Tenker jeg, i hvert fall. Og så blir jeg like småstressa over det hvert år. Ja, ja. Kanskje 2022 blir året der jeg klarer å spre dem ut over året og kose meg med det? Det er lov å håpe!

I alle fall. Fruen hadde sett et bilde på Panduro sine inspirasjonssider på nett, serru :)
Jeg hadde sett deres idé om å tegne/male på julekuler.


Så derfor hadde jeg kjøpt en Posca-tusj. Ja, og en strut med julekuler på salg på Europris. Ingen vits i å kjøpe dyrt materiell når man bare skal prøve seg litt.

Har ikke bedre vett enn at jeg syns denne ble fin, jeg!


Den ble fin den blanke også. Men det er litt mer fare for at tusjen sklir når kula er blank enn når den er matt. Syns i hvert fall jeg. Så nå har jeg prøvd dette også. Ikke umulig at det blir flere hjemme-dekorerte kuler neste jul.



Det siste jeg vil vise fram i dette blogginnlegget er et armbånd jeg lagde forleden kveld. Det er maken med det jeg skrev om her, bare litt kortere. Det forrige jeg lagde ble litt vel stort for mine smale håndledd. Men dette ble bra! Litt pirk er det jo med små perler og fiskesene, men samtidig så syns jeg disse er artige å lage. Fine blir de jo også, så kanskje jeg skal lage noen som gaver? Jeg har jo ikke noe nyttårsforsett i år (ikke i år heller). Men jeg har som nyttårsfor(t)sett å fortsette med å lage overraskelsesgaver og gi bort. For det gleder mottakeren å få en gave, og det gleder meg både det å lage og gi bort. Vinn-vinn-situasjon! :)

 

1 kommentar:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så utrolig gøy å lese og se!!! Lyshuset er vanvittig flott - du er så flink. Og helt enig - lag juleting når du synes det er gøy. Jeg har lagd juletrær av knapper allerede... Armbåndet er riktig flott, og personlige julekuler er jo helt topp. Ha en fin fin uke der du er❣️