mandag 13. desember 2010

Blodgiver

Jeg har meldt meg som blodgiver på Sykehuset Levanger. I dag var jeg og ga blod for første gang. Ut fra prøvene som ble tatt da jeg ble registrert for noen måneder siden har de funnet ut at jeg har blodtype B+. Det er visstnok en forholdsvis sjelden blodtype. Under 10% av norges befolkning har den.


I hvertfall, i dag var jeg og ga 450 ml av mine røde dråper. Har ikke vært noe svimmel etterpå, men kjenner at jeg er litt redusert. Skal ikke så mye fysisk aktivitet til før jeg kjenner at hjertet må jobbe litt hardere enn vanlig. Er ikke uten grunn at man bl.a. ikke skal trene den dagen man har gitt blod. Man har tross alt "mistet" ca. en tiendedel av alt blodet i kroppen.

Mange mennesker trenger blodtilførsel i forbindelse med f.eks. skade, operasjon, blodsykdommer eller fødsel. Da er det viktig at det fins blod å ta av. Derfor oppfordrer jeg dere alle til å gå inn på GiBlod og melde seg som blodgiver!

Da jeg hadde gitt blod fikk jeg velge en liten takkegave. Det var flere ting å velge i mellom, blant annet en serie med Mummi-krus .

Jeg valgte dette.

Ingen kommentarer: