lørdag 19. mars 2016

Ikke helt som farmor...

Min kjære farmor broderte mange eksemplarer av Nord-Trønderbunaden. Kanskje flest for Bunadsaum på Inderøya, men også en del for private ellers, etter det jeg har forstått. Som du ser er det mye broderi nede på stakken. I tillegg er det broderi på skjorten bl.a. Mye arbeid med andre ord!
(Bildet er lånt fra Bunadsaum på Inderøya sin nettside).


Jeg har aldri prøvd meg på å brodere en hel bunad. Sånn på håndarbeidsfronten generelt, så er det vel ikke akkurat brodering jeg driver mest med heller. Men noen korssting blir det innimellom, og da i form av såkalt geriljabrodering. Jeg syns det er morsomt å brodere noe med til dels sirlige bokstaver. Da forventer man liksom at det står noe fint og litt alvorlig/ordentlig der. Så leser man og oppdager at det ikke helt stemmer... ;) Mine prosjekter er nok av den snillere typen geriljabroderi, tror jeg vi kan si. Men artig likevel! 

I går kveld gjorde jeg ferdig mitt foreløpig siste. Det står på trøndersk, men regner med at det er forståelig for dem som ikke snakker trøndersk også.


Jeg har hermet etter et broderi jeg så bilde av et sted. Nå i etterkant ergrer det meg litt at det ikke er en tydelig runding over å`ene, men mer en prikk sånn som over j og i... Hvis jeg lager flere sånne, så tror jeg kanskje at jeg prøver å gjøre om det. Men min kjære syns det ble stilig og at jeg ikke skal henge meg opp i dette. Så da får jeg vel prøve å la være, da... ;)

Hvis du klikker på emnet broderi til høyre her på bloggen min, så finner du bilde av flere broderier jeg har laget.

Ønsker deg ei riktig god helg der du er!

Ingen kommentarer: