tirsdag 5. september 2017

Hvordan lage trådlampe

Ballong, vaselin, hyssing, skolelim, garn og engangshansker. Kan det bli noe vettugt ut av dette, da? Å, jada! Det kan for eksempel bli en trådlampe. Men hvordan lager man det?


1) Blås opp ballongen til ønsket størrelse.
2) Tøm skolelimet i en plastkopp (eller noe annet som kan kastes etter bruk), bland det ut med litt     vann, og legg garnet oppi. Pass på at limet trekker godt inn i garnet.
3) Smør vaselin over hele ballongen. Dette er for at garnet skal slippe lettere når det har tørket.
4) Surr garnet rundt ballongen, både vannrett, loddrett og på skrå
5) Heng opp ballongen og la limet tørke i 24 timer. Pass på å ha noe under, f.eks. en plastpose, for det vil dryppe litt.
6) Etter 24 timer stikker du hull på ballongen og lirker ut restene av den.


Sånn ble min seende ut. Om jeg skal lage flere, tror jeg at jeg skal surre mer garn rundt ballongen sånn at det blir tettere. Litt limrester blir igjen, så den blir litt rufsete. Jeg brukte en tannkost og fjernet det meste.


Så puttet jeg en lysslynge inni, og voila!


Og her er et bilde tatt ovenfra.


Har ikke bedre vett enn at jeg syns det ble stilig, jeg!

3 kommentarer:

Huldr sa...

Kjempestilig! Og fin tutorial :)

Bodil sa...

Kul lampe :) Kunne tenkt meg å laga ein slik.

AnnetteK sa...

KUUUUUUL!
Sånn har jeg også tenkt på å lage, men ikke kommet så langt ennå. Men en dag skal det bli altså!