lørdag 4. september 2010

Tålmodighet er en dyd

I hvertfall er det et ordtak som sier så. Jeg er generelt en ganske tålmodig person. Men innimellom blir også jeg irritert og/eller sint, naturlig nok. Ei jeg kjenner er et skikkelig lærebokeksempel på en "drama queen". Det er ingen som har det så fælt som henne og det meste blir blåst opp til fullstendig ut av sine proporsjoner. Som oftest tenker jeg mitt når hun setter i gang, men sier ikke stort. Men på fredag ble jeg skikkelig sint. Da satte hun atter i gang med en klagesang jeg har irritert meg over og blitt dugelig provosert av lenge. Det har seg nemlig sånn at hun mistet moren sin for ikke så mange måneder siden. Og det finnes jo omtrent ingen som har måttet betale så mye for en begravelse, gravstein osv. som henne... I hvertfall vil hun gjerne tro det selv. Det er forsåvidt greit nok. Men saken er den at hun påstår at det er kirka som har fått mesteparten av disse pengene, at kirka suger penger ut av henne. Det er jo ikke tilfelle, og som kirkelig ansatt liker jeg naturlig nok ikke denne usannheten. Har vel egentlig bare ventet på en anledning til å si fra og håpet at jeg da ville ha mot til å fortelle henne noen sannhetens ord. Denne anledningen kom på fredag. Jeg sa at det ikke er sant sånn som hun sier det og at jeg ikke vil at hun skal sverte kirka. Da satte hun opp en hånlig mine og sa at jeg ikke måtte blande meg om jeg ikke tålte å diskutere saken. Da ble jeg enda mer sint... Men jeg holdt meg i skinnet og var ikke ufin på noen måte. Jeg bare sa ifra på en temmelig bestemt måte at det ikke er sant og at jeg ikke vil høre det en gang til heller. Det er ikke ofte jeg blir sint, men da rant det over. I hvertfall når hun plutselig innbilte seg at hun hadde helt klart for seg hvor mye kirka får i statsstøtte pr. medlem og at det ikke var snakk om at kirka brukte så mye penger. Jeg var så sint at jeg skalv, men jeg hadde fått sagt det jeg skulle, så jeg gikk derifra. Det falt ikke i god jord, for å si det sånn. Hun ble temmelig sint på meg. Men det er jo egentlig hennes problem om hun ikke tåler å høre sannheten. Jeg finner meg ikke i løgner og sverting av arbeidsplassen min.

Ingen kommentarer: