mandag 2. oktober 2017

Ferdig julegave!

I dag ble jeg ferdig med en julegave. Tror dette må være det største strikkeprosjektet jeg har begitt meg ut på så langt. Jeg har strikket en løper med mønsteret "Hjertero" av Bitta Mikkelborg. 


Jeg ble inspirert av bildet jeg fant hos ingunn_strikk på Instagram. Syns løperen hun hadde strikket var så fin! Så da tok jeg meg den frihet og spurte henne hvilket garn hun hadde brukt, pinnetykkelse osv. Og hun svarte villig, hun :)


Jeg strikket min løper litt kortere, etter som mottakeren må få plass for den på et stuebord. Beklager litt dårlige bilder, men ble så gira av å være ferdig, at jeg bare måtte få tatt bilder og blogget om den.


Den er strikket i garnet fra Sandnes garn med finest navn ;)
Det består av 53% bomull, 33% viscose og 14% lin. Sandnes garn sier selv om garnet at blandingen gjør at du får en slitesterk kvalitet som likevel ser ut som lin. Og det er jeg enig i. Jeg syns imidlertid det var litt utfordrende å strikke med etter som tråden er litt løst tvunnet og består av seks tynne tråder. Fort gjort å stikke pinnen gjennom garnet i stedet for gjennom masken. Men med litt konsentrasjon, så gikk det bra.


Fakta om løperen:
Oppskrift: "Hjertero" av Bitta Mikkelborg (du finner det i boka "Kluter. Strikking hele året.")
Garnmengde: i underkant av 250 g Line fra Sandnes garn
Størrelse: 37 x 93 cm
Pinner: nr. 3,5

Note to self: Jeg la opp 84 masker. 6 pinner perlestrikk på begynnelsen og enden av løperen, samt mellom hver hjerterad.
Hver pinne er oppbygd slik: 6 m perlestrikk, 32 m hjertemønster, 8 m perlestrikk, 32 m hjertemønster og 6 m perlestrikk

1 kommentar:

Bundingen sa...

Kjempefin løper! Jeg hadde nok beholdt denne selv tror jeg. Flott presang da! Sikkert til noen du er glad i og som virkelig fortjener det.

Ønsker deg ei fortsatt fin uke!

Klem sørfra