lørdag 21. oktober 2017

Har du noen gang sett en kjeks smile til deg?

For noen dager siden så jeg Søstrene Grene la ut dette bildet på Facebook. Kakeutstikkere med smilefjes! Dette er vel egentlig beregnet på barn, men pytt sann! Jeg var en tur innom Søstrene Grene i går og kjøpte en likevel, jeg.


Valget falt på en smilende blomst.


Har du noen gang sett en kjeks smile til deg? Hvis ikke, så har du det nå :)


Det ble blant annet noen hjerter og bamser også. Bamseutstikkeren kjøpte jeg på Cacas da jeg var i Oslo i sommer. Tror kanskje jeg må innom der neste gang jeg er i Oslo også, jeg, for de har så mye spennende og artig.


At jeg kjøpte den smilende blomsten i går passet bra med tanke på at jeg hadde en kjeksoppskrift jeg hadde lyst til å prøve ut. Så i dag har jeg bakt kjeks. Helt lyse kjeks med litt vaniljesmak. Noe må man jo finne på når man er alene hjemme og formen er litt så som så.

Oppskriften på kjeksene er fra Sweet Paul. Hans egentlige navn er Paul Løwe, og han er norsk. Hadde aldri hørt om han før, men etter det jeg skjønner, så står han bak et tyvetalls kokebøker. Jeg fant oppskriften via bloggen Mitt lille krimskrams.

100 g smør
2,5 dl sukker
1 stort egg
5 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
2 ss melk

Rør smør og sukker. Ha i egg og rør godt. Ha i resten og elt deigen.
Pakk den i plast og sett i kjøleskap minst en time før bruk.
Kjevle ut deigen og stans ut kjeksene.
Stekes ved 180 grader i ca. 10 minutter, til de begynner å bli litt gyldne.


Lurer på om jeg kanskje skal prøve meg med denne oppskriften senere også. Men da lage runde kjeks med stempel på, sånn som her. Kanskje vises stempeleffekten, enten det nå er et symbol eller tekst, bedre på lyse kjeks? Jeg vet ikke, men det kan godt hende jeg prøver.

Ingen kommentarer: